Kritiky.cz > Profily osob > Rozhovory > Cesta vzhůru - Cesta vzhůru - DAVID ČÁLEK (1971), režie, scénář a kamera

Cesta vzhůru - Cesta vzhůru - DAVID ČÁLEK (1971), režie, scénář a kamera

1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Narozen v Praze. Kameraman, reži­sér a doku­men­ta­ris­ta David Čálek stu­do­val dva obo­ry na praž­ské FAMU (Katedra kame­ry a Katedra doku­men­tár­ní tvor­by), kde jako kame­ra­man absol­vo­val stu­dent­ským sním­kem Dotek obra­zu (1998). Pracoval jako kame­ra­man na něko­li­ka hra­ných a doku­men­tár­ních sním­cích (Plán reži­sé­ra Benjamina Tučka, Mamas & Papas reži­sér­ky Alice Nellis, Pátrání po Ester reži­sér­ky Věry Chytilové). Jako reži­sér zau­jal doku­men­tem Nebe, Peklo (2009) o komu­ni­tě lidí - spik­len­cích slas­ti vyzná­va­jí­cích růz­né for­my boles­ti, kte­rý byl oce­něn na plzeň­ském Finále. Nedávný jeho sní­mek Pirátské sítě (2014) mapu­je feno­mén pirát­ství, úspěš­ný byz­nys s pirát­ský­mi pří­běhy kve­tou­cí na somál­ských bře­zích.

 V jaké fázi jste se dostal k pro­jek­tu Cesta vzhů­ru a v čem Vás téma zau­ja­lo?

K fil­mu Cesta vzhů­ru jsem se dostal ve dru­hé půl­ce časosběr­né­ho natá­če­ní, ve fázi posled­ní Radkovy ope­ra­ce, po níž se již začal při­pra­vo­vat na expe­di­ci K2. Popravdě řeče­no, zau­jal mě na tom celém sen kaž­dé­ho klu­ka, podí­vat na stře­chu. V Radkově pří­pa­dě na stře­chu svě­ta. Filmařsky mě v prv­ní chví­li oslo­vi­lo, jak šel Radek tvr­dě za svým snem a nesklo­nil se ani před dvě­ma léty utr­pe­ní, když mu řeza­li jeden člá­nek prs­tů u nohy za dru­hým a i s tím­to han­di­ca­pem se vydal na úbo­čí nej­těž­ší hory svě­ta.

Co se týká kon­cep­tu, natá­če­ní bylo slo­ži­těj­ší. Nejprve na mě Radek půso­bil jako neu­vě­ři­tel­ně komu­ni­ka­tiv­ní a pro fil­ma­ře ide­ál­ní hlav­ní posta­va, kte­rá cítí kame­ru, doká­že být show­man a být na plát­ně zábav­ný a vtip­ný. To fun­go­va­lo, dokud jsme se bavi­li o Radkových úspě­ších, cílech a snech. Ale jakmi­le jsem ote­vřel skříň s prv­ním kost­liv­cem, vypadla na mě celá kost­ni­ce a ote­vřel se pře­de mnou jiný Radek. Radek intro­vert­ní, kte­rý svým vtip­ným vystu­po­vá­ním skrý­vá vnitř­ní křeh­kost, strach, úzkost, zra­ni­tel­nost. Radek, kte­rý mi byl poprav­dě mno­hem sym­pa­tič­těj­ší než ten prv­ní super­hr­di­na, pro­to­že tohle je posta­va, v níž kaž­dý divák pozná i kus sám sebe. Tím víc pak může­me doce­nit, co Radek ve sku­teč­nos­ti doká­zal, nejen v horách, ale také v živo­tě. Proto se náš film měl původ­ně jme­no­vat „15 hora Radka Jaroše“. Osmitisícovek je čtr­náct, ale on pros­tě doká­zal ješ­tě něco víc v osob­ním živo­tě.

Váš film Pirátské sítě (2014) se ode­hrá­vá v Africe u somál­ských bře­hů. Snímek o Radkovi Jarošovi je podob­nou ces­to­va­tel­skou lahůd­kou, jak se toči­lo na báj­né K2 v nepřed­sta­vi­tel­né nad­moř­ské výš­ce?

Náš tým byl pro mě skvě­lý v tom, že kaž­dý měl naho­ře těž­ké chvil­ky, ale nikdo s tím neo­tra­vo­val ostat­ní. Když měl někdo pro­blém, pros­tě ráno nepři­šel na sní­da­ni a já jsem věděl, že jeden den bude němý, ale už po obě­dě se náš zvu­kař Ludvík Bohadlo obje­vil v plné for­mě a pro­hlá­sil: „Tak jsem se pěk­ně vyzvra­cel a může­me dál“.

Hory jsou krás­né v tom, že nás nechá­va­jí pro­chá­zet zkouš­ka­mi, kte­ré naše děti zna­jí už jen z počí­ta­čo­vých her a fan­ta­sy lite­ra­tu­ry. Tam to samé pros­tě za měsíc zaži­je­te v reá­lu. Myslím si, že to je ten hlav­ní důvod, proč Radek do hor jez­dí zno­va i bez prs­tů. To se pros­tě dá zažít už jen na málo mís­tech na zemi.

Horolezci a fil­ma­ři mají to vel­ké štěs­tí, že mohou dýchat vzduch, kte­rý oko­lo vás vane, když vám jde o život a ješ­tě to pak uká­zat ostat­ním. A to si pak živo­ta a běž­ných věcí pros­tě jinak váží­te… To pla­tí pro fil­my, kte­ré jsme toči­li s Radimem Špačkem v Afghánistánu, s Janou Hradílkovou v Grozném v Čečně, s Alicí Nellis, když jsme pla­va­li s velry­ba­mi na Silverbanku nebo již zmi­ňo­va­ný pro­jekt se somál­ský­mi pirá­ty. Vidím to tak, že život nabí­zí mno­ho a je jen na nás, jest­li se po tom natáh­ne­me, nebo zůsta­ne­me sedět.

Co bylo na natá­če­ní nej­těž­ší nebo nao­pak co Vás potě­ši­lo?

Určitě pro mě neby­lo nej­těž­ší držet s Radkem krok do prv­ní­ho výš­ko­vé­ho tábo­ra. Rozhodně se to nedá srov­nat s tím, jak bylo těž­ké dostat se tro­chu Radkovi pod kůži, aby ho to samot­né­ho nebo­le­lo a byl s tím v poho­dě. Příjemně mě pře­kva­pi­lo, že to po prv­ní pro­jek­ci une­sl, vzal a nechtěl nic ze své lin­ky vystři­há­vat a měnit. Nakonec je to pře­ce jen tvr­dý chlap.

Radek Jaroš je tvr­dý chlap, jak říká­te, ale je intro­vert, jak nároč­né bylo roz­krýt jeho život, rodin­né vzta­hy a zachy­tit emo­ce?

Film vzni­kal inspi­ro­ván kni­hou Radkovy dce­ry Andrey Hory, má panen­ko. To je intim­ní zpo­věď dce­ry, kde roze­bí­rá své­ho milo­va­né­ho otce a vel­mi slo­ži­tý vztah k němu, kte­rý pozna­me­nal její dět­ství. Až psa­ním této kni­hy se jí poda­ři­lo se s tím nějak vyrov­nat. Andrea hra­je i v našem fil­mu důle­ži­tou roli pro­ti­hrá­če a záro­veň par­ťá­ka své­ho otce. Odhaluje nám ty strán­ky své­ho tatín­ka, o nichž on nemů­že nebo sám nechce mlu­vit. A abychom nemě­li pohled na Radka jed­no­stran­ný, vyzpo­ví­dal jsem i všech­ny ženy, s nimiž Radek del­ší dobu žil a kte­ré mi uká­za­ly Radka ne jako tatín­ka či hrdi­nu, ale jako neo­do­la­tel­né­ho a kom­pli­ko­va­né­ho milen­ce.

Film vzni­kal tři roky, strá­vil jste s Radkem Jarošem hod­ně dnů, v čem Vás jeho osob­nost při­ta­ho­va­la?

Autorské fil­my jsou, pokud k nim při­stu­pu­je­me pocti­vě, nako­nec obra­zem auto­ra samot­né­ho a jeho běsů, ať v nich vystu­pu­je v hlav­ní roli sebez­á­ři­věj­ší hvězda. Tím nechci říct, že tohle není film o Radkovi, spíš je to tak, že Vám při­jde pod ruku vždyc­ky zázrač­ně téma, kte­ré sám nějak při­ta­hu­je­te. Mimo to si mys­lím, že máme s Radkem hod­ně spo­leč­né­ho. Třeba jsme se naro­di­li sko­ro stej­ně: já 28. dub­na a Radek 29. dub­na. Moje žena Terezka je teď ve Švédsku i s dět­mi a já jsem popr­vé v živo­tě posta­ven před to si uvě­do­mit, jak moc jsou pro mě ti tři malí lidé důle­ži­tí, že je mi bez nich smut­no až k smr­ti, přes­to stá­le odjíž­dím za pra­cí a někdy i za smr­tí. Je to mys­lím dile­ma, kte­ré řeší také Radek a kaž­dý člo­věk, pro kte­ré­ho je prá­ce váš­ní a smys­lem živo­ta. Na pří­kla­du Radka jsem si uvě­do­mil, kolik čas­to sám ris­ku­ju ve své prá­ci a není to jen moje věc, pro­to­že pros­tě nejsem sám. A o tomhle je i film Cesta vzhů­ru, ale­spoň pro mě.

Radek Jaroš o spo­lu­prá­ci se štá­bem na K2 pro­hlá­sil: “Spolupráce nepři­nes­la žád­nou kom­pli­ka­ci zdra­vot­ní ani mezi­lid­skou. Celkově zde byla fajn atmo­sfé­ra. Jen smů­la byla, že jsem během expe­di­ce měl skvě­lou for­mu, tak jsem se hod­ně pohy­bo­val na stě­ně sám bez par­ťá­ků a chy­bí nám pořád­né akč­ní zábě­ry.“ Je tomu sku­teč­ně tak?

To je otáz­ka spíš pro Radka. Já jsem díky tomu, že klu­ci vyběh­li naho­ru tak rych­le hned na prv­ní pokus a dru­hou vynáš­ku, měl mož­nost jít s nimi, díky pří­pra­vě a akli­ma­ti­za­ci jen jed­nu ces­tu a skon­čit v prv­ním výš­ko­vém tábo­ře. Původně mě Radek nechtěl pus­tit ani do těch 6000m, ale díky dob­ré­mu poča­sí a dob­ře zajiš­tě­né ces­tě, s tím nako­nec sou­hla­sil. Takže jsem s kluka­ma šel jen do C1 a dál se toči­li sami.

Těžko Radkovi vyčí­tat, že nešel s ostat­ní­mi pohro­ma­dě, což by zna­me­na­lo pro mě víc pou­ži­tel­né­ho mate­ri­á­lu. Radek měl dost vel­ký han­di­cap (svo­je prs­ty u nohou) a vždyť letos osla­vil pade­sát let a tohle byla jeho čtvr­tá expe­di­ce na K2 (tři před­tím musel vzdát s nepo­ří­ze­nou), kvů­li tomu vše­mu bych asi Radkovi nevy­čí­tal, že spě­chal dopře­du, co mohl a neče­kal na Misku s Trávou. Prostě to chá­pu. A zábě­rů není moc prá­vě pro­to, že klu­ci šli spo­lu a Radek sám. Ale zase jich není tak málo, že by si s tím stři­hač Jan Daňhel, kte­ré­mu na tom­to pro­jek­tu za mno­hé vdě­čím, nedo­ká­zal pora­dit. A tady bych rád vyzdvi­hl pří­nos Trávy jako výš­ko­vé­ho kame­ra­ma­na. Nebýt jeho zábě­rů, tak bych oprav­du film nedal dohro­ma­dy. Točil čas­to spo­leč­ně s Miskou v kri­zo­vých situ­a­cích, kdy by si jiný horo­le­zec na kame­ru ani nevzpo­mněl, když mu jde o život. Točil ve váni­ci při vět­ru pře­sa­hu­jí­cím 100km/h, kdy tím ris­ko­val pořád­né omrz­li­ny a při­ne­sl nám uni­kát­ní zábě­ry.

Film je nabit archiv­ní­mi mate­ri­á­ly (rodin­ný a ces­to­va­tel­ský archiv), jak bylo obtíž­né tyto zábě­ry dohle­dat?                                                                                                 

Radek nám dal k dis­po­zi­ci svůj fil­mo­vý archív hrubých mate­ri­á­lů z minu­lých expe­dic. Každá expe­di­ce je zachy­ce­na v jed­nom jeho hor­ském fil­mu. Toho mate­ri­á­lu je oprav­du nepře­hled­ně mno­ho a sám jsem se tím pro­bí­ral půl roku. Ale stej­ně jsme dali do fil­mu jen něko­lik stříp­ků. To by byl jiný žánr, kdy­bychom měli popi­so­vat vše, co na kaž­dé ces­tě k vrcho­lu Radek se svý­mi spo­lu­lez­ci zažil. Tohle je film spíš o Radkovi a jeho pohle­du na život než o jeho úspě­ších. To tře­ba udě­lá jed­nou někdo jiný. Ale roz­hod­ně bylo zají­ma­vé se těmi mate­ri­á­ly od 80. let až do dneš­ní doby pro­bí­rat. Už jen pro­to, jak se tře­ba měni­la horo­le­zec­ká móda…

Proč jste zvo­li­li název fil­mu Cesta vzhů­ru?

Cesta vzhů­ru byl původ­ní pra­cov­ní název, kte­rý jsem sice vymys­lel já, ale schvál­ně jsem ho zvo­lil tak banál­ní, aby bylo jas­né, že jde o pra­cov­ní ver­zi a musí­me se potom zamys­let nad defi­ni­tiv­ním názvem. Když k tomu došlo, byly tu tako­vé názvy jako „Horosexuál“, „15 hora Radka Jaroše“ a dal­ší. Proč nako­nec zůstal pra­cov­ní název nevím, mož­ná kvů­li mar­ke­tingu.

Jakou hud­bu jste vybra­li pro film?

Hudba je pro mě tře­ti­na fil­mu. Tentokrát jsem o spo­lu­prá­ci požá­dal Ivana Achera. Myslím, že svůj úkol vzal s váž­nos­tí nejen pro­to, že sám leze a milu­je hory. S Ivanem jsme se potka­li v diva­dle Komedie Davida Jařaba a Dušana Pařízka, kde vytvo­řil neza­mě­ni­tel­nou hudeb­ní sto­pu pro celou řadu před­sta­ve­ní. My jsme tam teh­dy s Radimem Špačkem toči­li záznam tři­nác­ti před­sta­ve­ní, což byl neza­po­me­nu­tel­ný záži­tek a strá­vi­li jsme tam v pod­sta­tě celý rok. A tam jsem si jeho pří­stup k hudeb­ní svo­bo­dě a nesvá­za­nos­ti oprav­du zami­lo­val. Ivan umí dát hud­bě kří­d­la nespou­ta­nos­ti, ale záro­veň má dost poko­ry, aby udr­žel dra­ma­tur­gii a jed­no­tu sty­lu až do kon­ce díla. Společně se zvu­ka­řem Vaškem Fléglem vytvo­ři­li hudeb­ní dra­ma­tur­gii, kde je sly­šet více pada­jí­cí kame­ny a vítr mezi ska­la­mi než hudeb­ní pro­duk­ci, ale dohro­ma­dy to tvo­ří krás­ný celek.

Pokud bys­te měl divá­ky nalá­kat do kina, co mohou od doku­men­tu Cesta vzhů­ru oče­ká­vat?

Nečekejte out­do­o­ro­vý film ani lid­skou tragé­dii. Je to film o člo­vě­ku, kte­rý jde od dět­ství za svým snem a má s tím těž­kos­ti. Takže vlast­ně film o kaž­dém z nás.

Na čem teď pra­cu­je­te, jaké jsou Vaše dal­ší fil­mo­vé plá­ny?

S Radimem Špačkem spo­leč­ně v pro­duk­ci Negativu při­pra­vu­je­me film pod­le před­lo­hy Petry Procházkové Frišta, kte­rý se ode­hrá­vá v Afghánistánu. Příběh Češky, kte­rá strá­vi­la v kábul­ské rodi­ně deset let a po pří­cho­du Američanů si uvě­do­mi­la, co za tu dobu ztra­ti­la, ale také zís­ka­la. Je to tako­vé vypo­řá­dá­ní se sou­čas­ným pro­blé­mem vzni­ka­jí­cím na pome­zí islá­mu a křes­ťan­ství. Scénář jsem psal s Cedrikem Jabůrkem s Radimovou dra­ma­tur­gií, finál­ní podo­bu tex­tu udě­lal Ivan Arsenjev. Je to hod­ně vymod­le­né dítě, tak dou­fám, že nám to spo­leč­ně vyjde.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
  • Cesta vzhůru - 65 %26. srpna 2015 Cesta vzhůru - 65 % Radek Jaroš je horolezec, který od roku 1998 zdolává osmitisícové vrcholy hor. Natáčet se začalo ale již v roce 2012, kdy Jaroš zdolával Annapurnu, předposlední osmu. Tato hora ale byla […] Posted in Filmové recenze
  • Cesta vzhůru - fotografie z novinářské konference24. srpna 2015 Cesta vzhůru - fotografie z novinářské konference V pondělí 24.srpna proběhla v kině Atlas projekce filmu Cesta vzhůru. Film je o Radkovi Jarošovi, který jako první Čech a jako patnáctý člověk na světě vystoupil na poslední z nejvyšších […] Posted in Filmové premiéry
  • Cesta vzhůru - ÚČASTNÍCI EXPEDICE K2 201420. srpna 2015 Cesta vzhůru - ÚČASTNÍCI EXPEDICE K2 2014 JAN „TRÁVA“ TRÁVNÍČEK (1976) Původním povoláním geodet, v současné době kromě horolezectví působí zejména jako pedagog, spoluorganizátor Škoda Bike Marathonu a správce lezecké stěny v […] Posted in Speciály
  • Invasion, The (2007)13. října 2012 Invasion, The (2007) Nesmím usnout! Nesmím usnout! Na začátku sledujeme výbuch vracejícího se raketoplánu. Trosky jsou pokryté nějakým vesmírným organismem, který nedokážou vědci z NASA rozpoznat. Během […] Posted in Horory
  • Venus3. února 2023 Venus Balaguero utržen z řetězů a pořád ve formě! Po jeho kultovce Rec dost možná natočil svůj nejlepší hororový počin. Konečně za letošní rok můžu zařvat mou oblíbenou frázi Jízda jak […] Posted in Krátké recenze
  • Ještě jeden výstřel13. ledna 2024 Ještě jeden výstřel James Nunn a Scott Adkins se vrací v sequelu jednozáběrové taktické strílečky a na béčkové poměry jde o vydarečnou akční jízdu. Film navazuje hned po druhém díle, kde Scott Adkins má za […] Posted in Krátké recenze
  • Altaïr komiks – #02114. listopadu 2016 Altaïr komiks – #021 Posted in Komiks
  • Chýše v močále - závěrečná část viktoriánské ságy8. března 2022 Chýše v močále - závěrečná část viktoriánské ságy Píše se rok 1908 a Victoria a Jeremy mají odjet na svatební cestu na Zelený ostrov. Jeremy ale nemůže odcestovat, jelikož jeho otec je vážně nemocný a chce s ním zůstat a podpořit jej. […] Posted in Recenze knih
  • Children, The (2008)27. dubna 2014 Children, The (2008) Dospělí chtěli oslavit začátek Nového roku, jejich děti však budou proti… Elaine přijíždí se svými třemi dětmi a manželem oslavit příchod Nového roku do domu své sestry […] Posted in Horory
  • Producentka Judy Craymer potvrdila, že se Mamma Mia! dočká...20. června 2020 Producentka Judy Craymer potvrdila, že se Mamma Mia! dočká... Producentka Judy Craymer potvrdila, že se Mamma Mia! dočká svého třetího dílu Posted in Krátké aktuality

Tiskové informace. Většinou od distributorů, ale občas i z televizí a festivalů.

Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,91832 s | počet dotazů: 258 | paměť: 72252 KB. | 26.04.2024 - 21:56:28