Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Mary Poppins se vrací (Mary Poppins Returns) – Recenze – 50%

Mary Poppins se vrací (Mary Poppins Returns) – Recenze – 50%

mp poppins 2 2048x858.089209
mp poppins 2 2048x858.089209
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...
Chůva Mary Poppins se sku­teč­ně vra­cí, a sice 54 let po uve­de­ní původ­ní­ho, pěti Oscary oce­ně­né­ho fil­mu Mary Poppinsz roku 1964. Nový film je ofi­ci­ál­ně pokra­čo­vá­ním, leč je v mno­ha bodech nato­lik podob­ný své­mu před­chůd­ci, že lze do jis­té míry mlu­vit o pře­dě­láv­ce. Natočil jej reži­sér Rob Marshall (Chicago, Čarovný les, Piráti z Karibiku 4), jenž má s fil­mo­vý­mi muzi­ká­ly již boha­té zku­še­nos­ti, a kte­rý do hlav­ní role kou­zel­né chůvy obsa­dil hereč­ku Emily Blunt.
Mary Poppins se vrací (Mary Poppins Returns) – Recenze
Zdroj fotek: falcon.cz


Příběh původ­ní­ho fil­mu je zasa­zen do roku 1910, kdy man­že­lé Banksovi shá­ně­jí chůvu pro své dvě děti, Michaela a Jane. V tom na léta­jí­cím dešt­ní­ku při­le­tí Mary Poppins (Julie Andrews), kte­rá umí kaž­dou všed­ní čin­nost pový­šit na magic­ký záži­tek, a tak spo­lu s dět­mi a s komi­ní­kem Bertem (Dick Van Dyke) pro­ži­je něko­lik muzikálně-tanečních dnů pro­dchnu­tých bez­bře­hou fan­ta­zií a pak zase odle­tí.
Děj nové­ho fil­mu se ode­hrá­vá kolem roku 1930 během lon­dýn­ské eko­no­mic­ké kri­ze, tedy v době, kdy děti z původ­ní Mary Poppins jsou již dáv­no dospě­lé, při­čemž Michael (Ben Whishaw) se po smr­ti své ženy těž­ce potý­ká s cho­dem domác­nos­ti a Jane (Emily Mortimer) mu cho­dí pomá­hat s jeho tře­mi potom­ky. Mary Poppins (Emily Blunt) se ten­to­krát obje­ví ve chví­li, kdy Michaelovi a jeho rodi­ně hro­zí vystě­ho­vá­ní poté, co si ban­ka v čele s jejím hamiž­ným ředi­te­lem (Colin Firth) začne náro­ko­vat jejich dům kvů­li nespla­ce­né hypo­té­ce. A komi­ní­ka Berta nahra­dil čis­tič lamp Jack (Lin-Manuel Miranda), kte­rý zami­lo­va­ně poku­ku­je po Jane.
Původní Mary Poppins je nad­ča­so­vá rodin­ná muzi­ká­lo­vá kla­si­ka z díl­ny Walta Disneyho, jejíž vznik dopro­vá­ze­ly ost­ré spo­ry mezi Disneym a spi­so­va­tel­kou P. L. Traversovou, autor­kou kniž­ní před­lo­hy (dokon­ce o tom v pro­duk­ci Disneyho vzni­kl film Zachraňte Pana Bankse, v němž jsou tyto spo­ry ovšem vylí­če­ny výraz­ně zabar­ve­ně, pocho­pi­tel­ně ve pro­spěch Disneyho). Mary Poppins je kaž­do­pád­ně obrov­ským americko-britským kul­tem a má za sebou nespo­čet­né davy fanouš­ků, kte­ří milu­jí její nápa­di­té pís­nič­ky a herec­ké výko­ny obou před­sta­vi­te­lů hlav­ních rolí a čas­to jde navíc o oblí­be­ný film z jejich dět­ství. Zároveň jde o sní­mek, jenž se zapsal do his­to­rie revo­luč­ní kom­bi­na­cí živých her­ců s ruč­ní ani­ma­cí, a kte­rý je osla­vou dět­ské fan­ta­zie a sna­hy pro­bu­dit v dospě­lém člo­vě­ku vzpo­mín­ky na vlast­ní dět­ství a na to, jak zábav­ným se teh­dy svět mohl snad­no stát díky pou­hé před­sta­vi­vos­ti.
Mary Poppins se vrací (Mary Poppins Returns) – Recenze

Zároveň se ale na Mary Poppins dá dívat skep­tič­těj­ším pohle­dem. Jako na pitvo­ři­vou, bláz­ni­vou pohád­ku o pod­ně­co­vá­ní víry ve věci nemož­né, na pomě­ry rodin­né­ho fil­mu navíc pře­hna­ně dlou­hou (140 minut) a s řád­ně roz­vláč­ným tem­pem vyprá­vě­ní. Písničky posu­nu­jí už tak dost jed­no­du­chý a takřka nee­xis­tu­jí­cí děj jen zříd­ka, a když už, tak jen smě­rem k nut­né­mu pona­u­če­ní. Komický výkon Dicka Van Dykea hra­ni­čí s nesne­si­tel­ným křepče­ním, cel­ko­vá výpra­va sním­ku je poměr­ně kýčo­vi­tá a kdo se na naiv­ní, bar­vi­tou a sno­vou (dalo by se říct i zdro­go­va­nou) podí­va­nou nena­la­dí, čeká ho vcel­ku kon­zis­tent­ní divác­ké peklo, navíc plné mani­o­de­pre­siv­ních postav a bizar­ních moti­vů (tře­ba když je dětem zaká­zá­no utra­tit dvě pen­ce za krme­ní pro holu­by od nebo­hé žeb­rač­ky vyse­dá­va­jí­cí na kos­tel­ních scho­dech a mís­to toho jsou nuce­ny vyslech­nout si pís­nič­ku hra­bi­vých sta­rých ban­kov­ních úřed­ní­ků o výho­dách spo­ře­ní a věro­hod­nos­ti ban­kov­ních insti­tu­cí).
Ta sku­teč­nost, že film Mary Poppins se vra­cí krá­čí vel­mi přes­ně ve sto­pách čty­ři­a­pa­de­sát let staré­ho ori­gi­ná­lu a je s ním z hle­dis­ka cel­ko­vé atmo­sfé­ry, vyzně­ní a podob­nos­ti jed­not­li­vých postav a moti­vů více­mé­ně totož­ný, má tím pádem jed­nu výho­du a jed­nu nevý­ho­du – komu se původ­ní Mary Poppins líbí­la, tomu se bude s nej­vyš­ší prav­dě­po­dob­nos­tí líbit i její pokra­čo­vá­ní, avšak kdo jí na chuť nepři­šel, toho nemá nová ver­ze čím oslo­vit a spíš se u ní bude otra­vo­vat. Děj je navíc opět jen mini­mál­ní, při­čemž hlav­ní záplet­ka spo­čí­va­jí­cí v tom, že Michael musí kvů­li záchra­ně domu nalézt potvr­ze­ní o vlast­nic­tví akcií ban­ky a spla­tit jimi dluh, je de fac­to odstr­če­na na okraj a mno­hem více času z cel­ko­vých 130 minut (což je opět přespří­liš) zabí­ra­jí nesou­vi­se­jí­cí ved­lej­ší (ne)dějové odboč­ky.
Mary Poppins se vrací (Mary Poppins Returns) – Recenze

Přinejmenším půl­ho­di­na je napří­klad věno­vá­na tomu, že děti roz­bi­jí por­ce­lá­no­vou mísu, načež jsou i s Mary Poppins a lam­pá­řem Jackem vcuc­nu­ty do ani­mo­va­né­ho svě­ta uvnitř mísy, kde pomo­hou kočí­mu opra­vit kočár, jímž jsou násled­ně pře­ve­ze­ny do cir­ku­so­vé­ho vari­e­té, kde Mary Poppins a Jack zazpí­va­jí dlou­hou pís­nič­ku o tom, jak by nikdo neměl sou­dit kni­hu pod­le oba­lu, a vrcho­lí to akč­ní honič­kou. Další den (už v nor­mál­ním svě­tě) jdou děti spo­leč­ně s Mary navští­vit Maryinu sestře­ni­ci (Meryl Streep), aby jim tu mísu opra­vi­la, ta si ale mís­to toho zou­fá nad špat­ným dnem a zazpí­vá pís­nič­ku o tom, jak se jí svět obrá­til vzhů­ru noha­ma, leč nako­nec je jí mísa stej­ně vnu­ce­na. Tím celá epi­zo­da kon­čí a ve zbyt­ku fil­mu už nikdo nezmí­ní ani mísu, ani tu sestře­ni­ci. A podob­ných sle­pých pří­bě­ho­vých linií, jež jsou jen zámin­kou pro roz­ju­cha­ná muzi­ká­lo­vá čís­la, je ve fil­mu více­ro.
Kromě obsa­ho­vé prázd­no­ty, umě­le zapl­ně­né zpěvy, tan­ci, magicko-fantazijně-snovými sek­ven­ce­mi a výraz­nou vizu­ál­ní sty­li­za­cí, lze pak spat­řo­vat urči­té nedo­stat­ky i v tom, že hlav­ní­mi hrdi­ny jsou kro­mě Mary a Jacka tři více či méně roz­jí­ve­né děti, povět­ši­nou odsou­ze­né do úlo­hy kon­stant­ně vyje­ve­ných malých rozum­bra­dů, a že za všech okol­nos­tí ele­gant­ní a zása­do­vá Mary je opro­ti tomu, jak ji ztvár­ni­la Julie Andrews, obo­ha­ce­na v podá­ní Emily Blunt o špet­ku nad­řa­ze­nos­ti a namyš­le­nos­ti, což jí na sym­pa­tič­nos­ti nepři­dá­vá. Ale pokud Mary Poppins milu­je­te, tak prav­dě­po­dob­ně nebu­de­te podob­ným výtkám při­klá­dat moc vel­kou váhu a i ten diet­ní pří­běh snad­no pře­jde­te máv­nu­tím ruky.
Nadšení fanouš­ci Mary Poppins si nao­pak ješ­tě mno­hem více uži­jí pro­vá­za­nost obou fil­mů skrz posta­vy a rekvi­zi­ty, jako je novi­na­mi opra­ve­ný papí­ro­vý drak či mlu­ví­cí ruko­jeť na dešt­ní­ku, ani­mo­va­ní tuč­ňá­ci, sta­rý admi­rál byd­lí­cí napro­ti domu Banksových a běž­né zvyk­los­ti Mary Poppins, kte­rá se napří­klad mís­to chůze do scho­dů radě­ji lad­ně klou­že po zábrad­lí smě­rem naho­ru. Vcelku roz­to­mi­lý je i zhru­ba dvou­mi­nu­to­vý návrat Dicka Van Dykea v roli staré­ho ban­kov­ní­ho ředi­te­le, což je stej­ná role, v níž byl k vidě­ní už v původ­ní Mary Poppins – ako­rát že teď už ho neby­lo v jeho tři­a­de­va­de­sá­ti letech potře­ba do té role tolik mas­ko­vat.
Mary Poppins se vrací (Mary Poppins Returns) – Recenze

Filmu roz­hod­ně nelze upřít jis­tá výprav­nost, řeme­sl­nost, tech­nic­ká doko­na­lost, pove­de­né herec­ké výko­ny a nápa­di­té pís­nič­ky – byť žád­ná z nich není tak chytla­vá jako v původ­ní Mary Poppins a tri­ky na dneš­ní dobu také nepřed­sta­vu­jí nic neví­da­né­ho nebo ori­gi­nál­ní­ho. Český dabing se mimo­cho­dem pře­kva­pi­vě pove­dl (Mary namlu­vi­la a nazpí­va­la Monika Absolonová), jen se při něm pocho­pi­tel­ně ochu­dí­te o mož­nost sly­šet her­ce zpí­vat v ori­gi­ná­le – a když Emily Blunt zpí­vá jed­nu pís­nič­ku v lon­dýn­ském dia­lek­tu Cockney, tak se to v čes­ké ver­zi nepře­kva­pi­vě také nijak neodrá­ží – ale jinak bez námi­tek. Problematický je ako­rát mís­ty pře­klad, byť vyve­de­ný vcel­ku zda­ři­le, avšak na řadě míst je poznat, že v něm byla urči­tá slo­va pou­ži­ta zce­la nesmy­sl­ně, jen aby byl zacho­ván rým.
Jako rodin­ná podí­va­ná film Mary Poppins se vra­cí přes­to roz­hod­ně obsto­jí a čím víc máte v lás­ce původ­ní Mary Poppins, o to vře­le­ji a s vět­ší nos­tal­gií k němu bude­te při­stu­po­vat. Emily Blunt je navíc v titul­ní roli vel­mi dob­rá a po řadě výraz­ně odliš­ných rolí z posled­ní doby (Tiché mís­to, Dívka ve vla­ku, Na hra­ně zítř­ka, Sicario) doka­zu­je, že je schop­ná zahrát sku­teč­ně coko­li. Pokud vás ale původ­ní Mary Poppins neo­slo­vi­la, tak bych štěs­tí s jejím pokra­čo­vá­ním radě­ji nepo­kou­šel.


Podívejte se na hodnocení Mary Poppins se vrací na Kinoboxu.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 3,35442 s | počet dotazů: 262 | paměť: 72160 KB. | 19.04.2024 - 13:01:44