Kritiky.cz > Recenze knih > Recenze komiksů > #DP130: Mr. and Mrs. X, Vol. 1: Love and Marriage

#DP130: Mr. and Mrs. X, Vol. 1: Love and Marriage

Autorem článku je Daniel Palička

Scénář: Kelly Thompson

Kresba: Oscar Bazaldua, David Lopez

Je 14. února, a to znamená jediné: je Valentýn, svátek zamilovaných. K této příležitosti jsem se rozhodl napsat kratší recenzi, ve které bych se tentokrát věnoval něčemu romantickému. Možností jsem měl několik, nakonec však padla volba na první svazek ze série Mr. and Mrs. X. Důvodů jsem měl hned několik. Prvně, Rogue a Gambit patří mezi jedny z mých nejoblíbenějších mutantských postav. Jejich vztah se nedá jednoduše popsat. Je na jednu stranu rozjuchaný, plný humoru a veselí, na druhou stranu milostný a založený na věrnosti obou partnerů. Zkrátka a dobře, jako milenecký pár jsou úžasní. To mi nemůžete nijak vyvrátit. Ale k zhodnocení prvního svazku jsem měl ještě jeden pořádný důvod. Nepočítám-li fakt, že Thompsonovou mám coby scénáristku velmi v oblibě (proto ji ostatně považuji za jednu z nejlepších současných tvůrkyní, jaké u Marvelu můžete pohledat), tak jsem měl potřebu upozornit na titul, který není v našich luzích a hájích moc známý. Navíc, v době, kdy píšu tuto recenzi, již dávno vyšla kniha “Nejmocnější hrdinové Marvelu #117: Rogue”, přičemž časem by měl vyjít i svazek zaměřený přímo na Gambita, takže načasování je precizní. A abych uvedl ještě jeden argument na závěr, tahle série si díky své milostné tematice článek zaslouží. Tak se pohodlně usaďte, protože se podíváme na zoubek superhrdinskému komiksu “Mr. and Mrs. X, Vol. 1: Love and Marriage”.

Kniha se nese především ve znamení romantiky, na což poukazuje již název. Ostatně, slovo “Love” odkazuje na romanci dvou souzněných mutantů, přičemž “Marriage” je úzce spjato s hlavní premisou. Hned v úvodu proběhnou velké zásnuby. Dva hlavní hrdinové pozvou své nejbližší a úspěšně odstartují novou etapu svého vztahu. Ovšem svatební cesta je nečeká. Musí se totiž vydat na misi, která je zavede do různých koutů vesmíru. V jejím rámci se budou muset spojit s mnoha různými hrdiny. Jak se jim na jejich výpravě bude dařit, vám neprozradím. Nicméně, mohu vás ujistit, že o procházku růžovým sadem v žádném případě nepůjde.

Thompsonová vsází především na svižné vyprávění okořeněné o funkční humorné scény. Ačkoliv je tempo občas přehnaně zběsilé, díky čemuž máte v některých chvílích pocit, že jste součástí šíleného akčního filmu, fungují jednotlivé složky komiksu na jedničku. Akčním scénám nechybí dynamika, což je výborně umocněno výtvarnou stránkou. Nejsou použity nuceně a mají vždy své opodstatnění v ději. Zároveň nejsou příliš uspěchané a mají spád. Samozřejmě, příběh není postavený jenom na zdlouhavých soubojích, a tak nám je prostřednictvím jednotlivých sešitů postupně prezentován vztah manželského mutantského páru. Jak jsem již psal výše, Gambita i Rogue zbožňuji, takže čtení vzájemných interakcí mezi nimi pro mě byl fantastický zážitek. Jde vidět, že Thompsonová má k těmto dvěma silné citové pouto, a z každé stránky, doslova z každého momentu to jde cítit. Dialogy jsou přirozené, nepůsobí lacině, přičemž synergie titulní dvojice funguje na jedničku. Coby čtenář nemáte pocit, že byste četli patos, a co víc, po dočtení si budete chtít přečíst pokračování.

Co se týče kresby, na té se vystřídali hned dva kreslíři. Oscar Bazaldua dělal prvních pět sešitů. Osobně musím říct, že odvádí naprosto úžasnou práci. Hravě využívá panelování, umí kreslit krásné postavy, a to hlavně ženy, a ještě ke všemu si dává záležet s každou intimní scénou Přičtu-li k tomu výrazné světlé barvičky, nemám si na co stěžovat. Finální sešit kreslený Davidem Lopezem je bohužel o něco slabší, co se výtvarné stránky týče, nicméně o žádnou hrůzu se rozhodně nejedná. Podle mě se snažil tak nejlépe, jak to jenom šlo. Takže když to vezmu kolem a kolem, jsem s vizuální stránkou veskrze spokojený.

Abyste si však nemysleli, že jenom chválím, zmíním samozřejmě i pár negativních stránek. Osobně jsem měl v některých chvílích problém s jednou nově vytvořenou postavou, o níž se bohužel nemohu, vzhledem k její roli v příběhu, rozepsat. Každopádně, šlo sice o mladou, sympatickou postavu, ovšem některé scény, v nichž figurovala, mi přišly divné. Občas v komiksu došlo na slabší, dovolil bych si říct až prázdné části, během kterých se nic důležitého nedělo a přešlapovalo se v nich na místě. Tím pádem se zápletka nikam neposouvala a v podstatě stála nějakou dobu na místě, a to úplně zbytečně. O kresbě v posledním sešitu svazku jsem již psal, tudíž nebudu svůj postoj nijak detailněji rozvádět. Tohle jsou však jen drobné vady na kráse. Z objektivního hlediska je svazek “Mr. and Mrs. X, Vol. 1: Love and Marriage” příjemným moderním komiksem, jenž vás zabaví a sem tam rozesměje. Pakliže hledáte příjemný příběh s jedním z nejlepších mutantských párů v Marvelu, je následující komiks určený přímo pro vás. Upřímně, lepší superhrdinskou romanci ke čtení na Valentýna nenajdete.

Dostali jsme se sice na konec samotné recenze, ovšem měl bych ještě pár závěrečných slov. Užijte si Valentýna, jak to jenom jde. Pokud můžete, zkuste jej strávit se svými milými polovičkami. Popřejte jim, obdarujte je dárkem z lásky nebo je potěšte něčím úplně jiným. Samozřejmě, nezapomeňte si v tento jedinečný den, jaký se v roce neopakuje, něco přečíst, protože romantického čtení není nikdy dost.