Kritiky.cz > Filmy > Filmové a televizní aktuality > Nový český plán slev znamená konec velkých filmových produkcí v Praze

Nový český plán slev znamená konec velkých filmových produkcí v Praze

Photo © Amazon Studios
Photo © Amazon Studios
1 hvězda2 hvězdy3 hvězdy4 hvězdy5 hvězd (zatím nehodnoceno)
Loading...

Carnival Row. The Wheel of Time. Extraction 2...
Takové pro­jek­ty se do České repub­li­ky prav­dě­po­dob­ně nevrá­tí ani pod­le nové­ho plá­nu fil­mo­vých pobí­dek, kte­rý schvá­li­ly obě komo­ry čes­ké­ho par­la­men­tu a kte­rý čeká už jen na pod­pis pre­zi­den­ta Miloše Zemana, než vstou­pí v plat­nost.

Nový plán je dobrou zprá­vou pro nej­bliž­ší budouc­nost: země pro­ži­la prv­ních osm měsí­ců roku 2022 bez plat­né­ho plá­nu pobí­dek, což zna­me­ná, že od loň­ské­ho pro­sin­ce se v České repub­li­ce nemoh­ly regis­tro­vat žád­né nové pro­jek­ty, kte­ré by chtě­ly natá­čet. V sou­čas­nos­ti natá­če­né pro­duk­ce jako Vrána a Malé svět­lo se stih­ly zare­gis­tro­vat už loni, ale desít­ky dal­ších pro­jek­tů trpě­li­vě čeka­ly na zno­vu­o­te­vře­ní regis­tra­cí.

Nový plán také vyčle­ňu­je do roz­počtu země na fil­mo­vé pobíd­ky dal­ších 570 mili­o­nů korun, cel­kem tedy asi 1,4 mili­ar­dy korun (asi 60 mili­o­nů dola­rů).

Ale je tu ješ­tě jed­na zají­ma­vost: pobíd­ky byly ome­ze­ny na 150 mili­o­nů korun (asi 6 mili­o­nů dola­rů) na jeden pro­jekt. Při sou­čas­né dva­ce­ti­pro­cent­ní sle­vě - kte­rá neby­la v rám­ci nové­ho plá­nu zvý­še­na, přes­to­že zao­stá­vá za Maďarskem (30 %), Polskem (30 %), Slovenskem (25 %) a dokon­ce i Německem (25 %) - to zna­me­ná, že zahra­nič­ní pro­duk­ce mohou v České repub­li­ce utra­tit 750 mili­o­nů korun (asi 30 mili­o­nů dola­rů), než budou odříz­nu­ty.

Pro šet­ři­vé fil­ma­ře mohou čes­ké loka­ce stá­le ješ­tě udě­lat díru do svě­ta. V nedáv­ném net­fli­xov­ském hitu The Gray Man září Praha na plát­ně po celou dobu fil­mu, hra­je sama sebe a zastu­pu­je exo­tic­ké loka­ce jako Bangkok, Baku, Vídeň nebo Berlín.

Přestože je Praha v celém fil­mu výraz­ně pří­tom­na, natá­čel se The Gray Man v čes­ké met­ro­po­li jen asi tři týd­ny. Na pobíd­kách zís­kal asi 140 mili­o­nů korun, což zna­me­ná, že pro­duk­ce v České repub­li­ce utra­ti­la cel­kem asi 700 mili­o­nů korun. Z údaj­né­ho roz­počtu fil­mu The Gray Man ve výši 200 mili­o­nů dola­rů bylo v Praze utra­ce­no jen asi 30 mili­o­nů dola­rů, vět­ši­na pro­duk­ce se ode­hrá­la v Los Angeles.

Nový čes­ký pobíd­ko­vý plán mož­ná umož­ňu­je tako­vé­to výji­meč­né pří­pa­dy, ale co jiné vel­ké pro­duk­ce? Po pozi­tiv­ní zku­še­nos­ti s natá­če­ním filmuThe Gray Man v Praze při­vez­li pro­du­cen­ti Joe a Anthony Russoovi do čes­ké met­ro­po­le svůj dal­ší pro­jekt: V tom­to fil­mu si zahra­je hlav­ní roli Chris Hemsworth. Na roz­díl od jejich před­cho­zí­ho fil­mu se ten­to natá­čel téměř celý v čes­kých loka­cích během tří­mě­síč­ní­ho natá­če­ní.

Ačkoli nejsou k dis­po­zi­ci koneč­ná čís­la, Český fil­mo­vý fond při­dě­lil Extraction 2 cel­kem 365 mili­o­nů korun (15 mili­o­nů dola­rů) na poten­ci­ál­ní pobíd­ky a odha­dl, že pro­jekt v zemi utra­tí 1,8 mili­ar­dy korun (75 mili­o­nů dola­rů). To je na akč­ní vel­ko­film stá­le málo - ale více než dva­krát tolik, než na kolik je vyčle­ně­no v novém plá­nu slev na dani v České repub­li­ce.

Extraction 2 se natá­čel na okra­ji Prahy a čes­ké loka­ce mož­ná ve výsled­ném fil­mu ani nebu­dou poznat. Šedý muž dělá České repub­li­ce lep­ší rekla­mu. Ale Extraction 2 napum­po­va­lo do míst­ní eko­no­mi­ky, kte­rá se vzpa­ma­to­vá­vá z pan­de­mie, téměř dvě mili­ar­dy korun, což se pod­le nové­ho plá­nu země nebu­de opa­ko­vat.

Druhá série Kola času dosta­la na sle­vách nece­lých 420 mili­o­nů korun (18 mili­o­nů dola­rů), zatím­co Carnival Row si při­šel na zhru­ba 400 mili­o­nů korun (17 mili­o­nů dola­rů). Dohromady Amazon na výro­bu něko­li­ka sezón obou seri­á­lů v Praze vyna­lo­žil něco kolem šes­ti mili­ard korun (250 mili­o­nů dola­rů), což jsou pení­ze, kte­ré se do míst­ní eko­no­mi­ky v budouc­nu prav­dě­po­dob­ně nevrá­tí.

V rám­ci míst­ní­ho prů­mys­lu při­jdou v rám­ci nové­ho plá­nu pobí­dek v České repub­li­ce o tisí­ce pra­cov­ních míst, při­čemž není zaru­če­no, že tato mís­ta budou nahra­ze­na v rám­ci men­ších pro­duk­cí. Středně vel­ké pro­jek­ty mohou být moti­vo­vá­ny k tomu, aby si radě­ji při­vez­ly vlast­ní her­ce a štáb, než aby vyu­ží­va­ly míst­ní talen­ty, a vyhnu­ly se tak pře­kro­če­ní hra­ni­ce 750 mili­o­nů korun na míst­ní výda­je.

Utrpí i dal­ší míst­ní odvět­ví. Pouze asi 40 pro­cent výda­jů fil­mo­vé pro­duk­ce jde na pra­cov­ní mís­ta ve fil­mo­vém prů­mys­lu; zby­lých 60 pro­cent jde na dopra­vu, uby­to­vá­ní, stra­vo­vá­ní a dal­ší. Filmové pobíd­ky jsou skvě­lým způ­so­bem, jak pod­po­řit zahra­nič­ní výda­je v míst­ní eko­no­mi­ce, a pro­to jsou sou­se­dé České repub­li­ky ochot­ni nabíd­nout až 30 pro­cent slev.

Praha zaži­la kon­cem 90. let a v roce 2000 boom zahra­nič­ní fil­mo­vé tvor­by, kdy vznik­ly vel­ké holly­wo­od­ské pro­duk­ce jako Mission: Impossible, Bourneova iden­ti­ta, Blade II, xXx, Hellboy, Casino Royale, Letopisy Narnie a mno­ho dal­ších, kte­ré vyu­ží­va­ly nád­her­né loka­ce a talen­to­va­ný míst­ní prů­my­sl.

Česká repub­li­ka však při­šla poz­dě, když ostat­ní země zača­ly v polo­vi­ně roku 2000 zavá­dět plá­ny daňo­vých slev, a vel­ké pro­duk­ce ode­šly do cen­ter, jako je Budapešť, aby ušet­ři­ly znač­né část­ky. Navzdory zave­de­ní plá­nu pobí­dek v roce 2012 a nedáv­né­mu boo­mu v posled­ních něko­li­ka letech se pro­duk­ce tako­vé­ho roz­sa­hu již nikdy nevrá­ti­ly.

Nová vlá­da České repub­li­ky měla letos při pro­jed­ná­vá­ní nové­ho roz­počtu na fil­mo­vé pobíd­ky pří­le­ži­tost dohnat své sou­se­dy a mož­ná i zvý­šit sle­vy na kon­ku­ren­ce­schop­nou úro­veň. Místo toho se zdá, že nevy­svět­li­tel­ně zatlouk­la posled­ní hře­bí­ček do rakve vel­kým pro­duk­cím v Praze.

Přestože se o doda­teč­ných pro­střed­cích vlo­že­ných do plá­nu pobí­dek v zemi mlu­ví jako o zlep­še­ní, smut­nou rea­li­tou je, že po vyřa­ze­ní vel­kých pro­duk­cí z rov­ni­ce nebu­dou prav­dě­po­dob­ně potře­ba.


Jak bude rekla­ma vypa­dat?
-
Nechceš zde rekla­mu napo­řád jen za 50 Kč?
Zobrazit for­mu­lář pro nákup


Tento článek původně napsal Jason Pirodsky pro The Prague Reporter a do češtiny jej přeložil Jiří Borový

Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Opravdu si myslíte, že umíte psát lépe, častěji a čtiveji?  Tak své komentáře, články, recenze… pište pro nás!

|

0
Budeme rádi za vaše názory, zanechte prosím komentář.x
Stránka načtena za 4,03067 s | počet dotazů: 264 | paměť: 71986 KB. | 28.03.2024 - 21:03:24