Kritiky.cz > Filmy > Filmové recenze > Spider-Man: Daleko od domova (Spider-Man: Far from Home) – Recenze – 70%

Spider-Man: Daleko od domova (Spider-Man: Far from Home) – Recenze – 70%

Spider manDalekooddomovarecenzefilmu
Spider manDalekooddomovarecenzefilmu
Film Spider-Man: Daleko od domovaje sice de facto pokračováním předchozího dobrodružství Petera Parkera ze snímku Spider-Man: Homecoming, leč zároveň navazuje i na nedávné Avengers: Endgame, neb se zabývá tím, jak se hlavní hrdina a vůbec celý svět vyrovnává s událostmi, k nimž v tomto snímku došlo. Takže na něj má smysl chodit pochopitelně pouze tehdy, když se v tomto superhrdinském vesmíru studia Marvel dobře orientujete.

Děj je o tom, že Peter Parker (Tom Holland) se musí vypořádat s rolí, kterou mu určil jeho mentor Tony Stark alias Iron Man, a která s sebou nese práci superhrdiny na plný úvazek, zatímco Peter by raději žil normálním životem a zamilovaně nadbíhal pohledné spolužačce (zpěvačka a herečka Zendaya). V tom však začnou na svět útočit mocní elementálové, jež se snaží porazit z paralelního světa přicházející superhrdina Mysterio (Jake Gyllenhaal), který ale k jejich zdolání potřebuje Spider-Manovu pomoc. Což zní sice dost dementně, leč je to dementní schválně a ve skutečnosti je děj filmu složitější – nerad bych nicméně cokoli prozrazoval.

Spider-Man: Daleko od domova (Spider-Man: Far from Home) – Recenze
Zdroj fotek: spidermanfilm.cz

Z řemeslného hlediska představuje film Spider-Man: Daleko od domova obvyklý, poměrně vysoký standard, na který jsme u filmů od Marvelu zvyklí. Herci jsou dobří a jejich postavy sympatické, akční scény jsou přehledné, nápadité a je jich dostatek, režie Jona Wattse je poměrně pevně uchopená a snímek je celkově zábavnou a dynamickou podívanou, která fanoušky série rozhodně neurazí. Změna je tentokrát akorát v tom, že tvůrci výrazně přidali na množství humoru (ještě podstatně více než ve Spider-Man: Homecoming, což souvisí s tím, že se pokusili děj filmu protnout se žánrem středoškolské komedie. Avšak bohužel ne všechny vtipy dopadají na úrodnou půdu.

Hlavní hrdina se totiž ocitá i se zbytkem své třídy a s učitelským doprovodem na školní exkurzi po Evropě, pročež se kromě něj dostane nemalému prostoru i jeho komickému tělnatému kamarádovi (Jacob Balaton) a několika dalším spolužákům, což s sebou přináší kromě řady povedených gagů a hlášek i nemálo vtipů, které v lepším případě míjí terč, v horším případě vyznívají až trapně a puberťácky. Ledacos přitom zachraňují kvalitní herci (zejména Holland a Gyllenhaal, ve vedlejších úlohách ale i Samuel L. Jackson či Jon Favreau) a přítomnost některých evropských lokací – našinec si definitivně užije Prahu (a Liberec vydávaný za Prahu), v níž se odehrává podstatná část příběhu (vidět v letní podvečer Karlův most zcela prázdný je vskutku rarita).

O dost zajímavější motivy s sebou přinese až druhá polovina filmu, která podstatně zvážní, změní dosavadní atmosféru, přinese s sebou několik vizuálně výrazných extravagantních sekvencí a hlavně začne tematizovat to, jak lidé vnímají informace kolem sebe a jak snadno je mnohdy akceptují bez ohledu na jejich pravdivost. Film Spider-Man: Daleko od domova v tu chvíli odhalí, že stojí na velkém množství překvapivých zvratů, které obrací mnohé z toho, co jsme na plátně viděli a čemu jsme věřili, na vytváření paralelních, lživých realit a na manipulaci s informacemi. V podstatě se tím tvůrci snímku vyjadřují k šíření fake news a konspiračních teorií a v podstatě i k Hollywoodu a k tomu, jak plodí jednu hovadinu za druhou a my mu to s nadšením žereme – a říkají nám to právě prostřednictvím jedné takové hovadiny, která následně tuto ironii reflektuje.

Pozoruhodné je i to, že potitulkové scény (které jsou tu dvě) už nejsou jen nějakými nepovinnými bonusy navíc, ale že v tomto případě stále tvoří nedílnou součást děje a je tím pádem nutné si na ně počkat, aby byl divákův zážitek z filmu ucelený. Kromě toho dost výrazně navnazují na další díl.

Zakončením tzv. třetí fáze Marvelu neměl být podle oficiálního plánu film Avengers: Endgame, ale právě Spider-Man: Daleko od domova. Pocitově je to ale spíš naopak – Avengers: Engamepůsobí vyloženě jako plnohodnotný závěr ságy, který dělá za určitými událostmi tlustou čáru a mapuje místo, kde jedna éra končí a druhá začíná. Spider-Man: Daleko od domova hraje oproti tomu spíš roli dodatkového filmu, takové závěrečné tečky, která dořekne to poslední, co ještě zbývalo k probrání, a zároveň slouží jako nalákání na další marveláckou etapu. Leč zdařilé, zábavné a obsahující několik pozoruhodných prvků.